El espíritu de la colmena (Víctor Erice, 1973)

Recomanada a partir de 10 anys
 
Materials pedagògics
- Pistes generals per a una aproximació activa i creativa a les pel·lícules (per a docents)
- Quadern pedagògic (per a docents): Vista pantalla / Per a impressió
- Reflexions del cineasta
- Desglossament seqüencial
- Selecció de captures: Full de contactes / Arxius imatges
- Selecció de captures de 'Llum i Rostre': Full de contactes / Arxius imatges
- Selecció de captures de 'Espai i Llum': Full de contactes / Arxius imatges

 

Presentació i sinopsi

El espíritu de la colmena és una pel·lícula sobre la infantesa, la descoberta del món (interior i exterior), els primers passos per fer-se gran, les preguntes i els dubtes, la por i la capacitat de meravellar-se. Emocions íntimes que expressen a través d’un cinema que no necessita de paraules per mostrar allò que una nena encara no sap dir, un cinema que aprofundeix en les seves matèries i les seves formes: la llum, el color, els enquadraments, els espais, els sons i els silencis, els rostres, la durada i el temps.
 
Ambientada a la dècada de 1940, l’argument ens situa en plena dictadura franquista, en un poble de la meseta castellana on acaba d’arribar el camió del cinema per projectar El doctor Frankenstein. Dues nenes entre el públic, Ana i Isabel, queden fascinades per la història, el personatge i la mort de la nena. Encara impressionades per la pel·lícula, visiten una caseta abandonada on Ana, la més petita, tornarà en repetides ocasions. Poc a poc, se li van acumulant les preguntes, els dubtes, els misteris i els descobriments.

 

Podem treballar...

- El valor del rostre al cinema: primers plans, mirades, retrats
- La llum i el color com a matèries essencials del cinema
- La construcció dels temps cinematogràfics i el valor de l’el·lipsi
- Les relacions familiars, les distàncies entre el món adult i el de la infància
- Les emocions i la possibilitat (o dificultat) d’expressar-les

 

Reflexions sobre la pel·lícula

Víctor Erice: “Al realizar una película, lo que me gustaría es poder descubrir siempre algo nuevo acerca de la vida. En este sentido, el cine es para mí, entre otras cosas, un instrumento de trabajo, y una posibilidad de aprender. Un lenguaje que aspira, en última instancia, a convertirse en una forma de conocimiento total.”
 
Monte Hellman (cineasta): “En Néstor Almendros em va dir que mirés El espíritu de la colmena de Víctor Erice perquè sabia que jo necessitava un director de fotografia espanyol i perquè pensava que el treball de Luis Cuadrado era el millor que havia vist mai. Sabia que Cuadrado havia fet la fotografia de la pel·lícula quan ja era quasi cec, basant-se en les descripcions d’un assistent i indicant-li com havia de situar les llums […] He vist la pel·lícula més d’una dotzena de vegades, més que qualsevol altra de les meves pel·lícules preferides. No em canso mai: cada visionat m’enriqueix encara més. La pel·lícula revela els seus secrets lentament. És una obra secreta i misteriosa, que tracta dels misteris més profunds, que són la creació i la mort. També tracta de les relacions familiars –entre el marit i la dona, pare i filles, germana i germana-, i de la intenció de cada personatge per comunicar-se, al mateix temps que de l'aïllament dels personatges, de la seva última solitud. En fi, és una pel·lícula sobre el mateix cinema, i sobre el poder que té el cinema d’envair els nostres somnis, de despertar la nostra experiència viscuda i les nostres pors.”

 

​Ficha técnica​

Durada: 97’
Any: 1973
País: Espanya
Llengua: castellà
 
Director: Víctor Erice
Ajudant de direcció: José Luis Ruiz Marcos
Guió: Víctor Erice, Ángel Fernández-Santos 
Fotografia: Luis Cuadrado 
Segon operador: Teo Escamilla
So: Luis Rodríguez, Eduardo Fernández 
Muntatge: Pablo G. del Amo 
Música: Luis de Pablo 
Efectes sonors: Luis Castro-Syre 
Ambientació: Jaime Chávarri
Script: Francisco J. Querejeta
Vestuari: Peris Hermanos 
Producció: Elías Querejeta P.C.
Cap de producció: Primitivo Álvaro
 
Intèrprets: Ana Torrent, Isabel Tellería, Fernando Fernán-Gómez, Teresa Gimpera, Laly Soldevila, Miguel Picazo, José Villasante, Juan Margallo, Queti de la Cámara.